Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Krajský centrální dispečink poskytne informace o jízdě autobusů a vlaků i s návazností na přestupy

21. 10. 2015

Rada kraje se na svém posledním jednání seznámila s postupem prací na realizaci Centrálního dispečinku IDOL. Jeho plnohodnotný provoz je rozdělen do sedmi etap, přičemž v té první má fungovat už koncem letošního roku, většina pak bude dokončena v průběhu následujícího.

Záměr zřízení Centrálního dispečinku IDOL schválila rada kraje letos v dubnu, kdy současně pověřila společnost KORID LK, spol. s r.o. (koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje) přípravou projektu. Na základě tohoto rozhodnutí společnost připravila specifikaci a etapizaci a provedla výběr dodavatelů.

Datové přenosy z autobusů bude zajišťovat společnost EM TEST ČR, spol. s r.o., která je výrobcem a dodavatelem stávajících odbavovacích zařízení v autobusech a zprovozní v těchto zařízeních do měsíce funkce nutné pro dispečink. Samotný informační systém Centrálního dispečinku IDOL zajistí na základě veřejné zakázky společnost CHAPS, spol. s r.o., která již obdobný informační systém zabezpečuje pro společnost ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) a pro koordinátory ve Zlínském a Moravskoslezském kraji.

„Od samého počátku budou do dispečinku zapojeny regionální autobusy dopravců BusLine, ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a COMPAG CZ a vlaky Českých drah. Cílem je postupně po dořešení technických a administrativních úskalí zapojit do dispečinku i ostatní dopravce železniční a regionální autobusové dopravy. V případě zájmu je možné integrovat do dispečinku i městskou hromadnou dopravu,“ uvádí radní pro dopravu Vladimír Mastník.

„Informace o tom, kde se pohybují vozidla v reálném čase, budou mít k dispozici řidiči návazných spojů, výpravčí či dispečeři na železnici a zamezí se tak situacím, kdy cestující vidí jen koncová světla ujíždějícího návazného autobusu nebo vlaku, protože vlak či autobus nečekal,“ říká ředitel společnosti KORID LK Jiří Hruboň.

Od května příštího roku pomocí tabletu nebo chytrého telefonu cestující zjistí nejen jízdní řády, jako dnes, ale i aktuální informace o příjezdu do libovolné zastávky (třeba i té, u níž se právě nachází dle GPS souřadnice) včetně případného aktuálního zpoždění a skutečného nasazení bezbariérově přístupných vozidel.

Na přelomu roků 2016 a 2017 se předpokládá zahájení nepřetržitého provozu centrálního dispečinku. „Jeho pracovníci budou moci řešit veškeré mimořádnosti v dopravě (sněhové kalamity, dopravní nehody) a minimalizovat jejich dopady na cestující. Pracoviště bude také sloužit jako kontaktní místo pro objednávku radiobusů, poskytne informace o jízdě spojů a další,“ dodává Jiří Hruboň.

Bc. Dědková Markéta
marketa.dedkova@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226324
Mobil: 739541624

dfagad